І ТУР – ФАХ
Абітурієнт повинен виконати:
а) продиригувати твором а cappella чи з супроводом;
б) виконати нескладний вокальний твір;
в) прочитати з листа нескладну партитуру для 2-голосного однорідного хору;
г) відтворити задану мелодію та ритмічний малюнок;
д) виконати програму на фортепіано: твір крупної форми, поліфонію, п»єсу, етюд.
ІІ ТУР – СОЛЬФЕДЖІО ТА МУЗИЧНА ГРАМОТА
Вимоги з сольфеджіо
І. Написати одноголосний диктант в мажорній або мінорній тональності в формі періоду (8-10 тактів) за 25 хвилин, з нескладним ритмом (прості види синкоп, тріолі, ноти з крапкою) та хроматизмами (ладова альтерація, прохідні та допоміжні хроматичні звуки, відхилення) в розмірах 2/4, 3/4 або 4/4. Диктант програється 12 разів.
ІІ. Проспівати:
- гаму – мажорну (трьох видів) або мінорну (трьох видів) в тональностях до 5-ти знаків та старовинні діатонічні лади; ступені в тональності;
- в тональності: інтервали з розв’язанням (діатонічні, тритони та характерні); акорди з розв’язанням (тризвуки головних ступенів та їх обернення, зменшені та збільшений тризвуки з розв’язанням, D7 та його обернення, ЗмVІІ7, МЗмVІІ7, ІІ7);
- від звуку: вгору та вниз – чисті, великі, малі інтервали, тритони та характерні інтервали з розв’язанням;
акорди: мажорний та мінорний тризвуки та їх обернення, зменшений та
збільшений тризвук, D7 та його обернення, ЗмVІІ7, МЗмVІІ7 з
розв’язанням;
- незнайому мелодію з диригуванням у розмірах: 2/4, 3/4, 4/4 та 6/8 – одно- тональну з хроматизмами, відхиленнями в споріднені тональності та ритмічними труднощами (синкопи, тріолі, ноти з крапкою, заліговані ноти, паузи).
ІІІ. Визначити на слух:
- мажор (трьох видів) і мінор (трьох видів), окремі тетрахорди і ступені, старовинні діатонічні лади;
- інтервали та акорди від звуку (у відповідності до ІІ.2);
- інтервали та акорди в тональності – окремо та у послідовності (див. ІІ.2).
ІV. Творчі вправи: підбір акомпанемента або другого голосу до даної мелодії.
Вимоги з музичної грамоти
Абітурієнт повинен виявити знання:
- Фортепіанної клавіатури, знання назви октав, літерного позначення звуків і тональностей, тривалостей, пауз, нот в скрипковому та басовому ключах.
2.Основних видів метру (в т.ч. прості, складні та мішані), розміру, темпів та їх позначення; правил групування в простих розмірах;
- Мажорних та мінорних ладів трьох видів, знання мажорних та мінорних тональностей (до 7-ми знаків включно), квінтове коло тональностей, однойменні, паралельні, споріднені та енгармонічні тональності;
- Інтервалів на ступенях натурального мажору та мінору (чистих, малих, великих, діатонічних тритонів) та збільшених і зменшених – в гармонічних ладах (зб.2 та зм.7, зб.4 та зм.5, зб.5 та зм.4) з розв’язанням;
5.інтервалів, побудованих від звука вгору та вниз, з розв’язанням; знання енгармонізму інтервалів.
6.акордів:
– від звуку: тризвуків 4-х видів, обернень мажорних і мінорних тризвуків, Д7 з оберненнями, увідних септакордів;
– в тональності: головних тризвуків та їх обернень, Д7 з оберненнями, увідних септакордів, ІІ7.
- 7. Будови хроматичних мажорних та мінорних гам.
Теоретичний матеріал
- Нотне письмо. Назва октав.
- Метр. Ритм. Розмір.
- Прості розміри. Групування в простих розмірах.
- Складні, мішані розміри.
- Ритмічні групи: тріоль, синкопа, пунктирний ритм.
- Лад. Мажорний лад. Види мажору.
- Мінорний лад. Види мінору.
- Інтервали. Прості інтервали. Обернення, енгармонізм, розв’язання інтервалів.
- Квінтове коло мажорних та мінорних тональностей. Паралельні, однойменні та енгармонічні тональності.
- Позначення тональностей латиною.
- Інтервали на ступенях мажору та мінору.
- Тритони (4).
- Характерні інтервали (4).
- Акорди. Види акордів. Чотири види тризвуків.
- Обернення тризвуків. Головні тризвуки ладу з оберненнями. К64.
- Збільшені та зменшені тризвуки в ладу з розв’язанням.
- Септакорди. Види септакордів.
- D7 з оберненнями.
- ІІ7 (ММ7, МЗм7).
- VІІ7 (МЗм7, Зм7).
- Тризвуки на ступенях мажорного та мінорного ладу.
- Прохідні та допоміжні хроматизми.
- Альтерація в ладу.
- Відхилення і модуляція.
- Хроматична гама.
- Транспозиція.
- Динаміка і темпи.
- Музичний синтаксис, музичні терміни.
ЗРАЗОК ЕКЗАМЕНАЦІЙНОГО БІЛЕТА
1.В тональності D-dur проспівати:
а) вгору гармонічну, вниз натуральну гаму; ступені I – III – VII – V – I;
б) інтервали: в.6(I), ч.5(I), в.3(IV), зб.4(IV), м.6(ІІІ);
в) D2 та м.VII7 з розв’язанням.
2.Від звуку „d” проспівати вгору ч.4, м.6, М35, D43; вниз м.3, ч.5, В6.
3.Проспівати з листа № 159 (Н.Котікова „Сольфеджіо”)
4.Слуховий аналіз.
5.Обернення інтервалів