І ТУР – ФАХ
Абітурієнт повинен виконати:
а) один поліфонічний твір;
б) 2 етюди на різні види техніки;
в) один твір крупної форми;
г) один твір українського автора або твір за вибором абітурієнта.
Екзаменаційна комісія має право на проведення додаткового розділу іспиту – виконання гам, арпеджіо, читання з листа.
ІІ ТУР – СОЛЬФЕДЖІО ТА МУЗИЧНА ГРАМОТА
Вимоги з сольфеджіо
І. Написати одноголосний диктант в мажорній або мінорній тональності до 7 знаків в формі періоду (8-10 тактів) за 25 хвилин, з нескладним ритмом (прості види синкоп, тріолі, ноти з крапкою) та хроматизмами (ладова альтерація, прохідні та допоміжні хроматичні звуки, відхилення) в розмірах 2/4, 3/4 або 4/4. Диктант програється 12 разів.
ІІ. Проспівати:
- гаму мажорну (двох видів) або мінорну (трьох видів); ступені в тональності;
- в тональності: інтервали з розв’язанням (діатонічні, тритони та характерні); акорди з розв’язанням (тризвуки головних ступенів та їх обернення, D7 та його обернення, ЗмVІІ7, МЗмVІІ7, ІІ7);
- від звуку: вгору та вниз – чисті, великі, малі інтервали, тритони та характерні інтервали з розв’язанням та акорди, які вказані в п. ІІ.2.
ІІІ. Визначити на слух:
- мажор (двох видів) і мінор (трьох видів), окремі тетрахорди і ступені;
- інтервали та акорди від звуку (у відповідності до ІІ.2);
- інтервали та акорди в тональності – окремо та у послідовності (див. ІІ.2).
ІV. Проспівати з листа: незнайому мелодію з тактуванням у розмірах: 2/4, 3/4 та 4/4 (мелодичні та ритмічні труднощі у відповідності до п. І).
Вимоги з музичної грамоти
Абітурієнт повинен виявити знання:
- Фортепіанної клавіатури, знання назви октав, літерного позначення звуків і тональностей, тривалостей, пауз, нот в скрипковому та басовому ключах; правил групування.
- Основних видів метру (в т.ч. прості, складні та мішані), розміру, темпів та їх позначення; правил групування в простих розмірах.
- Мажорних та мінорних ладів трьох видів, знання мажорних та мінорних тональностей (до 7-ми знаків включно), квінтове коло тональностей, однойменні, паралельні, споріднені та енгармонічні тональності.
- Інтервалів на ступенях натурального мажору та мінору (чистих, малих, великих, діатонічних тритонів) та збільшених і зменшених – в гармонічних ладах (зб.2 та зм.7, зб.4 та зм.5, зб.5 та зм.4) з розв’язанням;
інтервалів, побудованих від звука вгору та вниз, з розвязанням; знання енгармонізму інтервалів.
- Акордів:
– від звуку – тризвуків 4-х видів, обернень мажорних і мінорних тризвуків, Д7 з оберненнями, увідних септакордів;
– в тональності – головних тризвуків та їх обернень, Д7 з оберненнями, увідних септакордів, ІІ7.
- Будови хроматичних мажорних та мінорних гам.
Теоретичний матеріал
- Нотне письмо. Назва октав.
- Метр. Ритм. Розмір.
- Прості розміри. Групування в простих розмірах.
- Складні, мішані розміри.
- Ритмічні групи: тріоль, синкопа, пунктирний ритм.
- Лад. Мажорний лад. Види мажору.
- Мінорний лад. Види мінору.
- Інтервали. Прості інтервали. Обернення, енгармонізм, розв’язання інтервалів.
- Квінтове коло мажорних та мінорних тональностей. Паралельні, однойменні та енгармонічні тональності.
- Позначення тональностей латиною.
- Інтервали на ступенях мажору та мінору.
- Тритони (4).
- Характерні інтервали (4).
- Акорди. Види акордів. Чотири види тризвуків.
- Обернення тризвуків. Головні тризвуки ладу з оберненнями. К64.
- Збільшені та зменшені тризвуки в ладу з розв’язанням.
- Септакорди. Види септакордів.
- D7 з оберненнями.
- ІІ7 (ММ7, МЗм7).
- VІІ7 (МЗм7, Зм7).
- Тризвуки на ступенях мажорного та мінорного ладу.
- Прохідні та допоміжні хроматизми.
- Альтерація в ладу.
- Відхилення і модуляція.
- Хроматична гама.
- Транспозиція.
- Динаміка і темпи.
- Музичний синтаксис, музичні терміни.
ЗРАЗОК ЕКЗАМЕНАЦІЙНОГО БІЛЕТА
1.В тональності h-moll проспівати: а) вгору натуральну, вниз гармонічну гаму;
б) інтервали: в.6 (III), зм.5 (II), в.3 (III), м.6 (V), зб.4 (IV), в.6 (III);
в) послідовність акордів: t35 – S6 – D – D2 – t6 – II7 – D43 – t.
2.Від звуку „a” проспівати вгору в.7, зб.4, М6 та D43 з розв’язанням;
вниз ч.4, ч.8, В64 та D43 з розв’язанням.
3.Проспівати з листа № 173 (П. Драгоміров „Сольфеджіо”).
4.Слуховий аналіз.
5.Розмір, основні види розмірів, дво- та тридольні розміри.